Saturday, November 3

Fakta Menarik Mengenai Kucing :)

Assalamualaikum :-

Holla , xde keje nie aten search dengan Encik Google tadi cari fakta-fakta menarik pasal kucing . Ada berminat nak tawu tak ? Alaaa ada laa . Mehh baca sini ehh :)

  1. Kucing menggunakan misai mereka sebagai antena untuk mengukur sama ada lauluan itu muat atau tidak untuk dilalui. Jadi sila jangan potong atau trim misai misai kucing korang. Kesian kucing tu nanti :)
  2. Kebanyakkan kucing tidak memiliki bulu mata . Hikhokk -
  3. Kucing boleh membezakan warna ungu, biru, hijau dan kuning. Bole cuba fakta nie dengan cara ambil kad berwarna dan tanyalah nie warna apa , nie warna apa . Kalaw dia jawab yahh confirm fakta nie !
  4. Ada penyakit yang bernama jerawat kucing (feline acne). Ingat manusia jeke ada jerawat ?!
  5. Kucing boleh balik ke rumah tuan dia meski dibuang beberapa kilometer dari rumah tanpa diberi kompas ataupun GPS .
  6. Kucing punya efek menenangkan (saat seseorang mengangkat kucing, tekanan darahnya turun dan denyut jantungnya menjadi stabil).
  7. Kucing punya lebih dari seratus macam suara. *MIAWW , MIOWW , MIAUU , MEOWW*
  8. Penglihatan kucing sekitar enam kali lebih baik dari manusia pada waktu malam kerana taperum lucidum, sel khusus yang menyerap cahaya.
  9. Kucing tidak berpeluh.
  10. Kucing boleh mendermakan darahnya untuk kucing lain.
  11. Kucing melangkah dengan kedua kaki kirinya dulu, baru kedua kaki kanannya. (Kalaw rajin korang pergilah skodeng cara depa catwalk tue)
  12. Seekor kucing mempunyai empat baris kumis. (Perasan tak . hohoo )
  13. Seekor kucing hamil selama 58-65 hari.
  14. Kucing jantan lebih cantik dan seksi dari kucing betina . Auwww ~
Akhir sekali aten highlightkan kalau pecinta kucing berkahwin dengan pecinta kucing lainnya , mereka akan bahagia selamanya . Ehemm caya tak ? Cuba laa tengok . Hahaa ~

16 comments:

Fendy said...

memg banyak info pasal kucing...baru tau..kah3

C'Jai said...

Suka fakta2 ni sebahagiannya pernah baca... :-)...

Ada jg pencinta kucing berjodoh dengan bukan pencinta kucing ttp bahagia..dimana akhirnya yg bkn pencinta mnjadi pencinta....sejarah tlh membuktikan...huhu...:-)

Lady said...

laaa , baru tahu nie , byk lagi taktahu rupanya

cikji said...

hihihi meowwwww

farhalurve said...

kita geng !! xD
pencinta kucing ^^

gdsbnga said...

no 5 tuuu betull !
haritu mak kite buang Sona jauh dekat pasar , esoknya tup tap ade dekat rumah dah .

jaakechik said...

byk nya info. bgus utk pecinta kucing... tapi jaa xuka bela kucing. dia suka berak merata! pheeww!

are_lin@yu said...

hehe baru tau pasal kucing ;-)

Cik Nur said...

pernah baca..nur juga pencinta kucing..!

caliph shuriken said...

yup, klau buang kucen jauh2 mmg dia reti balik umah, huh...

-meeSUPERGIRL- said...

kucing mmg xbpeluh. Kalau bpeluh tu mmg pelik. Haha

Cik Yaya said...

wahhh gud info..hehe
pas ni leh pkai mate kucing...bru terang time memalam..ngeeee

-suka mkn buah mate kucing,tp xde pon terang mte time mlm haha ^o^-

Santan Manis said...

Kucing adalah antara haiwan yang paling mengada-ngada.. ekekekeke :D

KorN said...

fakta ni betul2 fakta ke ade auta sikit2 ni eh.. hahahaha

hananhadila said...

thanks for sharing ! hanan cintakan kucing sangat2 :D

ayut said...

acer cane kucing nk jawab wane apa atennn..hahahaha..adehhh..but kucing mmg best!hihi :)